lørdag den 26. maj 2012

Bonderosen

Kort efter at jeg havde postet billederne til forårskavalkaden i går, stor Bonderosen i fuldt flor. Den er overdådig og romantisk. Når den er færdig, så bliver den afløst af en hvid Pæon.
Faktisk har jeg ikke 100% styr på forskellen mellem Bonderoser og Pæoner, men pålidelig kilde har fortalt mig, at den røde er en Bonderose og den hvide er en Pæon. Begge planter stod her, da vi overtog huset, og en nærmere artsbetemmelse er uden for mine kompetencer.


Formiddagen blev tilbragt med et ophørsudsalg på en planteskole, hvor jeg fik et par stauder med hjem. Bagefter gik turen til Plantomara, hvor vores gavekort fra kobberbrylluppet skulle brændes af + der skulle indkøbes tomater til svigermor. Jeg købte blandt andet en Violfrøstjerne, som jeg er vældig spændt på.

3 kommentarer:

  1. Vores bonderose sprang også ud i går. jeg mener ikke, at det holder med at skelne ml hvid og rød. Bonderosen er vist nok altid rød, men silkepæonen findes i utroligt mange farvevarianter.

    SvarSlet
  2. Det er heller ikke på baggrund af blomsternes farve, at min ven siger at den ene er henholdsvis en Pæon og den anden en Bonderose. Det var andre kendetegn - noget med bladene og farven på stilkene.

    SvarSlet