fredag den 30. marts 2012

For 15 kroner forår

Den lokale Netto havde en bakke Stedmoderblomster for 15 kroner. Så jeg var da nødt til at købe en bakke forår til terrassen.
Faktisk er det første gang i mit liv som haveejer, at jeg køber Stedmoderblomster. Måske drejer det sig om et lille traume fra min barndom. Da jeg var 3 år, plukkede jeg nemlig næsten samtlige Stedmoderblomster i min mors have.....altså jeg nibsede jo bare blomsterne af, som børn i den alder jo gør, når de plukker blomster. Min mor var gal på mig. Måske er det derfor, jeg i mange år er gået i en stor bue uden om dem.


Min første have havde jeg som 20 årig. Sammen med en veninde havde jeg lejet et hus incl. til en god pris. Huset var ligeså billigt som en lejlighed, fordi det skulle jævnes med jorden pga. en udvidelse af en virksomhed. Vi kunne så bo der indtil, at virksomheden skulle bruge grunden.
Vi boede der i to somre, og der drog jeg mine første erfaringer som "haveejer". Vi havde lidt køkkenhave, blomster, skønne frugttræer og en græsplæne, som vi hadede at slå. Den anden sommer såede vi blomster i græsplænen...naboerne synes helt sikkert, at vi var vanvittige, men vi kunne lide vores eng + vi var fri for at slå græs.
Det var også der, jeg mødte skvalderkål for første gang. Jeg skal så love for, at det er en plante, som jeg sidenhen har fået stor fornøjelse af. I visse områder af vores nuværende have kæmper vi nemlig en ulige kamp mod skvalderkål.




5 kommentarer:

  1. Åh nej din stakkel! Et stedmodertraume, jeg håber sandelig du bliver kureret med de skønne stedmoder du lige har købt. Måske du skal supplerer med yderligere et par bakker samt lidt hornvioler, så processen kan blive speedet op... ;o)
    Nyd nu dit skønne indkøb :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan da være at jeg skal prøve at shoppe mig ud af traumet;-)

      Slet
  2. Du er nok inde på den rette forklaring på din "Stedmoderfobi", men det må du da se at få gjort noget ved :-D
    Det er nok ikke så tosset, at "frådse" lidt i Stedmoderblomster, Hornvioler osv. så du kan blive helt kurreret ;-D hi hi...
    Skvalderkålskrigen kender jeg også godt, alt for godt. Da jeg flyttede herud på matriklen, var der ikke gjort noget ved haven i.....måske 15-16 år!!! Udover at få klippe hæk og græs.
    Så jeg indledte en kamp i den del af haven, vi bruger. Nu er det 3 år siden jeg startede, og jeg kan begynde, at se en stor forskel.
    Men en god start er at grave ca. 30-50 cm. ned med en greb (en spade hakker bare rødderne over) og rense jorden så godt som overhovedet muligt for hver lille rodstykke. Bare et stykke på ½ cm. kan give en ny plante. Det tager tid, men er besværet værd. Og en vigtig ting; smid ikke rødderne i komposten. De skal på forbrændingen.
    Forårs forblæste hilsner fra Marianne.
    ps. Undskyld det blev vist lidt langt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har nemlig ret - der er kun en vej frem. Den hårde, og det tager tid. Vi har nu fået begrænset skvalderkålen til bag komposten + nogle steder ved hækken. Vi har også haft held med at så græs i et skvalderkålsområde, når det var så nogenlunde bekæmpet. De hyppige ture med plæneklipperen er nemlig heller ikke noget, de holder af;-)

      Slet
  3. Godt du er kommet over det traume! Så er du nu beriget med en skøn blomst med en dejlig duft.
    Iøvrigt er der flere typer af geranium, som også let kan udkonkurrere skvalderkål. Så er der samtidig
    blomster at kigge på!

    SvarSlet