tirsdag den 10. april 2012

Pelargoni-katastrofen

Sidste sommer havde jeg kun en Peleargoni - den har været på vinterophold i svigermors opvarmede drivhus.
Vi hentede den hjem Langfredag, og den var så fin med en enkelt blomst og fuld af knopper.

Lad os bare slå fast, at sådan ser den ikke ud mere! Sammen med en Rosmarin, som også havde været på vinterophold, blev den placeret i vores drivhus.
Jeg udtrykte en let bekymring i forhold til de varslede frostgrader kombineret med at der manglede 6-8 ruder i vores drivhus. Den bekymring var ikke uden grund, for Peleargonien blev slemt frostskadet. Nu står den helt klippet ned inde i bryggerset. Rosmarinen klarede heldigvis skærene.


Et hurtigt kig på min blog-liste viser at der er blevet skrevet en masse rundt omkring her i Påsken. Måske når jeg at få læst lidt hist og pist.
Jeg skal i hvert fald kigge billeder - jeg elsker alle billederne rundt omkring.

6 kommentarer:

  1. Ja øv da - den ser noget kraftig beskåret ud.......men så kommer den sikkert bare endnu mere kraftfuld tilbage, håber vi da.
    Det er bare så generende med det frost her i april, hvor vi går og tripper for at komme lidt igang og ud med diverse sager.

    SvarSlet
  2. Ja pelargonie tåler ikke det mindste frost. Håber din klarer det.
    Jeg har for et stykke tid siden sat nogle små stilke i vand. De er nu ved at slå rødder, og skal snart plantes i potter.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
  3. Den skal da nok komme til hægterne igen, hvem ved måske endnu flottere efter en hård tilbageskæring.

    SvarSlet
  4. Den skal nok komme igen. Jeg bruger sandblandet jord (1-3) og en alm. drivhusgødning fra april og frem til september.
    Jeg sætter mine skud direkte i ovenstående blanding og så skal de nok sætte rødder (dette gælder dog ikke de engelske pelargonier).
    Iøvrigt kan du sætte din pelargonie i et køligt rum (eks. soveværelset) de overvintrer fint inde. Jeg har flere af mine stående i stuevinduet, så fortsætter de bare med at blomstre helt til december. Både min mormor og min farmor havde pelargonier i vindueskarmen hele året.
    De er supernemme.

    SvarSlet
  5. Skulle det gå helt galt med din pelargonie, så skriv tilbage så sender jeg dig gerne en stikling eller to!

    SvarSlet
  6. Den skal nok overleve. Det er dog vigtigt at du ikke vander for meget efter tilbageklipning. "Enderne" hvor du har beskåret skal helst tørre lidt ud, så der ikke går svamp i planten :O)

    SvarSlet