søndag den 29. april 2012

Små kryb

Øv! Vores klarerose er allerede voldsomt angrebet af lus. De forbaskede lus er grunden til, at de fleste roser i haven blev fjernet, da vi flyttede ind. Den her klatrerose har vi dog selv købt, og jeg elsker de flotte blomster - lusene elsker jeg knap så meget.

Rosen står under udhænget, hvilket jo ikke er det mest praktiske sted til en vandkrævende plante. Problemet med vandet har vi dog delvis løst ved at den får vand fra vores akvarium, når vi skifter vand. Trænger den til mere, så får den i tørre perioder et ordentlig skvæt fra haveslangen, for det der med sjatvanding har roser altså ikke godt af. Rødderne skal jo helst søge langt ned i jorden, så rosen selv får lettere ved at få fat på det vand, som naturligt er i jorden.



Grundlæggende er jeg ikke så begejstret for kemiske bekæmpelsesmidler, men modstræbende har jeg gjort en undtagelse mht. rosen. Enten måtte jeg skaffe mig af med rosen eller også måtte der kemi til. Rosen vandt for den er altså utrolig smuk med en fin sart duft.


Billedet af rosen i blomst er fra min anden blog - derfor er signaturen anderledes. På den anden blog har jeg tidligere skrevet om roser og bekæmpelsesmidler, og det kan læses ved at trykke på dette link:

http://www.frukahr.com/2010/07/overdadig-romantik.html

1 kommentar:

  1. Av det ser ikke godt ud.
    Jeg har selv haft lus i en klatrerose, men da jeg gav den en tur med insektsæbe over et par uger, så forsvandt de.

    SvarSlet